poniedziałek, 4 kwietnia 2011

Wielki powrót pop-artu

      
      Andy Warhol, Marilyn Monroe, geometryczne wzory, feeria barw i dużo plastiku, czyli pop-art powraca z wielkim hukiem. 

      Pop-art - ruch artystyczny wywodzący się z Wielkiej Brytanii, powstał w połowie lat 50. XX wieku jako pochwała komercjalizacji życia, materializmu i konsumpcjonizmu. W latach 60-tych sztuka popularna (ang. pop-art) zyskała na ogromnej popularności w Stanach Zjednoczonych. 

      Ikoną pop-artu był Andy Warhol – malarz, ilustrator, filmowiec. Jednym z jego flagowych dzieł jest kolorowy wizerunek Marilyn Monroe, który do dziś można znaleźć na koszulkach, torbach i ścianach wnętrz. Także dzięki twórczości Warhola znana na całym świecie stała się puszka zupy Campbell. Ponieważ styl pop-art wykorzystuje konsumpcyjne podejście do życia, zarówno Coca-Cola, jak i Mercedes mogą być równie dobrym tematem obrazu, jak Marilyn.

      Pop-art czerpał inspirację z surrealizmu, co przejawia się m.in. w paradoksalnych zestawieniach barw, kształtów oraz faktur. Często nawiązywano do komiksów, przenosząc je na płótna. Wykorzystywano plakat i reklamę. Twórcy pop-artu szukali także inspiracji w kulturze masowej. Wzorcami artystycznymi stały się dla nich zwykłe przedmioty codziennego użytku, takie jak butelki czy puszki po produktach spożywczych, a do rangi dzieł urosły zdjęcia gwiazd filmowych drukowane w kolorowych czasopismach. Sztuka ta wraz z całą swoją barwnością i poczuciem humoru przeniknęła do wzornictwa przemysłowego; motywy z obrazów czy grafik były przenoszone na powszechnie dostępne naczynia i tkaniny.

      Do Polski pop-art przywędrował w latach 70. XX wieku. Teraz powraca na nowo i staje się inspiracją w aranżacji wnętrz. Jeśli więc tęsknisz za beztroskimi barwami „różowych lat siedemdziesiątych”, pop-art to z pewnością styl dla Ciebie. 

      Co charakteryzuje ten jakże barwny i optymistyczny styl? Przede wszystkim są to czyste i jaskrawe kolory w śmiałych, nierzadko kontrastowych zestawieniach nadające wnętrzom wesoły, a nawet nieco szalony wygląd. Ściany są jak barwne reklamy, a meble i przedmioty codziennego użytku, jak kolorowe gadżety. Ponadto, pop-art to sztuczne materiały, gigantyczne formy i wzory oraz geometryczne kształty. Wielu wskazuje również na jego kiczowatość, ale pamiętajmy, że w stylu pop-art kicz jest zawsze modny i stylowy.

      Poniżej przedstawiamy kilka niezbędnych wskazówek, jak stworzyć pop-artowe wnętrze.  

MOCNE KOLORY 
Zasada jest jedna: ma być kolorowo. Kolory tego stylu to barwy podstawowe, o dużej intensywności: czerwienie, pomarańcze, zielenie i fiolety – barwy opakowań z supermarketu albo neonów i świateł wielkiego miasta, to właśnie fundament pop-atru.


KONTRAST
Pop-artowe wnętrze ma być przede wszystkim żywym połączeniem wielu barw, dlatego należy pamiętać o wprowadzaniu kontrastujących elementów, zaskakujących zestawień faktur, deseni i materiałów. Pamiętajmy, że styl pop-art nie boi się mocnych zestawień, nawet pomarańczowy z czerwonym i różowym nigdy się nie gryzie.

DUŻE, GEOMETRYCZNE WZORY
Koła, kwadraty i prostokąty w różnych formach i połączeniach, oczywiście nasycone kolorem. Duże, geometryczne wzory królują na ścianach, dywanach i meblach.

KSZTAŁTY I FORMY
Pop-art to szaleństwo form. Aby odpowiednio zastosować formy, pamiętaj o prostocie - kształty kanciaste (romby, trójkąty, kwadraty) albo łagodne (koła, owale). Powinny być surowe, bez żadnych zdobień.

KOLOROWY PLASTIK
W stylu pop-art nie ma miejsca na naturalne materiały. Tu dominuje plastik. To z niego wykonane są zarówno meble, jak i wszelkie dodatki. Dmuchane siedziska, barwne gadżety i przezroczyste stoliki z pleksi są dzięki temu lekkie i wyglądają na jednorazowe. Do tego obicia ze skaju, sztucznego futra i ceraty oddają całą istotę pop-artowego wnętrza.

ŚWIATŁO
Świetlówki i neony, czyli dużo jaskrawego i kolorowego światła, które ma dodawać jeszcze więcej kontrastu i podkreślać kolorowe wnętrze.

DODATKI
Wizerunki gwiazd filmowych, postaci z komiksów, idoli muzycznych. Mogą być małe – na przedmiotach – i wielkie na całą ścianę. Pop-art wielbi komiks. Schematyczne rysunki i charakterystyczne dymki są nieodzownym elementem pop-artowego wnętrza. Takie akcenty pojawiają się wszędzie, nie tylko na ścianach. Sztuka popularna potrafi „wejść” na meble, pościel, czy robot kuchenny…








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz